Wednesday 12 August 2015

Mata berkelip-kelip dan insurans Allianz

Kata orang2 tua kalau mata berkelip2 ada tandanya..

Tapi jangan la percaya 100% sebab nanti akan jadi syirik.

Pernah sekali aku alami bende ni..mase 2 aku kat UTM. Alis mata kiriku bergerak2..sekejap bergerak..pastu hilang esok plak bergerak lagi..hairan bin ajaib jugak..sebab bende ni aku x pernah alami..aku ingat tanda-tanda awal kematian..tapi 1st tme terjadi bukan waktu lepas asar..lagipun aku ni bukan orang yang alim mane pun..tanda2 tu dapat di rasa oleh orang yang alim..

Bila aku cakap kat kawan aku..kiteorg sama2 gugel..baca la gugel cakap sesuatu perkara yang akan berlaku dan membuatkan aku menangis..ada la jugak baca blog orang lain dia pun mengalami bende yang sama..

Masa 2 aku pergi ke giant..mase nak balik giant topi aku ada orang curi..haha..salah aku sebab x letak dlm moto..keluar giant terus beli yang baru. Tapi bende 2 x membuat aku menangis pun..
Beberapa mggu kemudian.. aku pergi ke giant..entah macam mana moto aku pulak yang hilang kena curi..memang cuak..sebab terlalu sedih terkilan terkedu aku x mampu menangis..haha

Xla rase tension..tapi x thu nak cakap apa pada ayah aku..terkilan sangat…jadi laporkan lah kehilangan moto pada balai polis berdekatan…tapi oleh kerana ini kes kecurian jadi kena pergi balai polis Nusajaya..Esok nya kawan aku pun bawak aku ke sana..sebab bende macam ni..aku banayak menyusahkan ramai orang..aku jenis x suke menyusahkan orang…selagi aku boleh buat sendiri aku buat sendiri..TQ UOLLS

Aku takut nak bagitahu ayah aku..haha…sebab moto kot hilang..dala pakai x sampai sebulan..uwaaa
Dala dah dekat last2 sem..duit aku pun da xde..tapi akhir nya aku pun bagitahu ayah aku..ayah x marah punnn

Haha..wat penat je aku pk nk cakap ap kat ayah..rancangan aku nk beli sebiji moto yang sama lpas dapt duit insurans…hahaha…tapi masalah nya insuurans tu akan hantar surat kat address rumah aku..confirm ayah aku baca la nanti..hahahahaha

Alang2 aku cerita pasal hilang aku cerita sekali dengan insurans..aku baru tahu rupanya aku adalah 1st party..haha..aku memang xtahu langsung pasal insurans ni sebenarnya..haha..

Aku kne hantar segala document dan report polis asal pada pihak Allianze..Service Allianze bagi aku bagus..walaupun ada la jugak yang tak bagus sebab pihak Allianze bukan layan aku sorang..Banyak lagi kes lain yang diaorang selesaikan..

Oleh kerana aku beli motor dekat Johor..Jadi insurans aku perlu di hantar di  Batu Pahat..Oleh kerana aku student aku cakap nak hantar yang paling dekat iaitu dekat Taman Pelangi yang pasti kat Bandar.
Kan kejadian ni dah dekat2 nak habis sem..jadi aku x boleh nak selesaikan..sebab aku xthu nk pg ke sana pun..

Aku ingat nak buat kat Kerteh je..entah macam mana semua dokumen tu tertinggal dekat kolej..haha
Lastly ayah aku datang Johor semata-mata nak amik dokumen 2..sbnrnya nk cepat dapat duit insurans. Haha

Dah amik dokumen semua terus ke Taman Pelangi sampai sesat2..haha
Dah settle hantar aku lega…pihak Allianze kata dalam sebulan lepas ni pihak Allianze akan call aku untuk pengeposan surat dan dokumen2 lain..

Sebulan setengah berlalu..Pihak Allianze masih tidak menghubungi aku..Aku yang call diaorang..aku call ibu pejabat terus. Aku bercakap dengan Puan Ruwaidah.. Puan Ruwaidah cakap dia akan check kan dan confirm kan balik dengan aku..lepas dia confirm kan rupanya pihak Allianze Taman Pelangi x hantar lagi semua dokumen.. Puan Ruwaidah  mintak diaorang faks kan semua…dan adalah nama aku taka da dalam data server diaorang..Puan Ruwaidah cakap aku punye dokumen xlengkap..sedangkan aku dah lengkapkan dah..jadi dia suruh aku email je apa yang tak lengkap..

Puan Ruwaidah  balas email aku..akhirnya kes aku ni diberi pada En Azizey Allianze Batu Pahat, jadi aku akan contact dengan En Azizey je..

En Azizey dah poskan semua dokumen pada alamat rumah aku. Aku settle kan semua dokumen dan ada dokumen yang perlukan cop pesuruhjaya sumpah.

Pesuruhjaya sumpah Terengganu tak nak sign.. sebab dia cakap itu bukan tugas dia..aku call En Azizey. Dia cakap pesuruhjaya Johor sign je. Sebab itu hari khamis jadi Terengganu separuh hari..
Jadi aku kne settlekan kat Johor..aku ni ramai je kawan..tapi biasa la orang cakap kawan yang baik ada waktu kita senang…waktu susah tgk sape yang ada bersama kita??

Aku ni x berkawan mana dengan lelaki..tapi saat2 macam ni kawan lelaki yang akan tolong kita…segan memang segan yela waktu susah je cari diaorang..

Aku bukan x nk berkawan dengan lelaki…kawan je..Cuma kalau nak keluar sama-sama ke berat sikit la…segan

Aku pergi mahkamah dekat Johor bahru, hakim situ pun xnak sign..hahaha
Susahnya..aku email En Azizey dia suruh pegi Batu Pahat dan dia akn sign dan anata terus sema dokumen..

Memang xkan la aku pergi sana dah la jauhh..dala ada kelas…itu pun aku curi2 masa keluar kejap.
Last2 aku pergi Allianze Taman Pelangi dan orang sana signed..lega yanag amat…sekarang dokumen dah siap..Cuma report polis je xsiap2…rupa2nya sarjan yang handle kes aku ni naik pangkat dan tukar no fon…pening aku x boleh contact diaorg..

Aku terpaksa la pg balai polis nusajaya jalan ke bukit indah..sebenarnya aku memang xingt jalan nak pg sana..pernah la 2 kali aku drive pg sana..aku pulak jenis yang x ingat jalan.  Pergi la seorang diri lagi..xde orang nak tolong..haha..kesian..sejak itu aku hanya percaya pada diri aku sahaja..masing2 ada keje masing..penat dah kelas petg nak tido la mane boleh teman..ada yang nak teman..tapi nmpak macam terpaksa  la plak..last2 pinjam motor wani pegi la sana..masa pg hujan lebat sanagat….basah kuyup akhirnya sampai..aku pun dapat report polis 2. Senang nak berurusan dengan polis  ni sebab dia lelaki dan orang Kelantan..1 negeri…jadi settle lpas aku balik rumah aku pos by courier. Lepas 2 hari En Azizey email kata geran aku x signed..so dia akan pos balik geran  aku dapat geran aku signed n pos la balik kat dia..lepas 2 hari aku email tnya dia da terima ke ..dia ckp da..sekarang tngah urus kan pasal duit…lepas 4 hari duit da masukk..:)
I’m so satisfied your service, Allianze Insurans J




2 comments:

  1. Dahsyatnya cerita. =.= Camna boleh hilang. Tapi at least tahu kawasan Giant dekat UTM tak selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..dasyatkan...kalau pergi Giant kne beware....kadang2 cctv dia pun just record tapi x smpan pun..bila nk tgk cctv..xley sbb memori pnuh...

      Delete